torsdag 22 oktober 2009

Inledning

Jag har startat denna blog bland annat för att dela med mig av min musiksmak för andra intresserade och vad jag skälv är engagerad i för musik, Det kanske blir lite reklam för en del arrangemang jag deltar i också.

Ni kan förvänta er den mest skiftande musik allt från klassisk hårdrock till pop men ändå kanske med tungvikt på den rent klassiska musiken.

Jag är för er som inte känner mig redan en Körsångare som sjunger i flera körer bland annat i Mikaelikören i Västerås och i Köpings kyrkas kammarkör.

Jag har lagt in en tips länk bland mina ljud länkar till en annan kör sångare John från Cambridge han har en hemsida som han skapat för att man skall kunna stämöva olika kör stycken. Där finns det mesta och man kan även lägga in önskemål om stycken han skall göra midifiler till för stämövningar.

Jag kommer att referera en del till andra web sidor och musik tjänster så som YouTube och Spotify.
Jag har skrivit en kortfattad information för er som inte hat Spotify redan och rekommenderar att skaffa denna tjänst (t.ex gratis versionen som jag använder för tillfället) för att kunna följa min blog.

Just nu börjar en hektisk tid med mycket kör musik i.o.m. Advent och Jul. Jag hoppas att jag skall kunna förmedla lite av vad som händer och kommer att hända då och även dess förinnan.

Jag hoppas att min dyselexi inte kommer att lysa igenom allt för mycket utan att detta kan bli något till nöje för mång.

Jag hoppas även att ni kommer att uppskatta denna blog och finna både gammala och nya musik upptäckter här hos mig.


Som en börja tänkte jag lägga upp en för mig ny upptäckt om att Joseph Haydn har skrivit ett antal sakralaverk.
Denna länk går till Spotify och är ett verk han skrev 1802. Straxt efter så insjuknade han och omöjlig gjorde vidare komponerande före hans död 31 Maj 1809.


Spotify länk till: No. 14 i Bess-dur, Harmonimässan (1802)

Lite mer information om Harmonimässan från Wiki


För er som inte ännu har Spotify kan finna klip på YouTube här


Med Kyrie här:
J.Haydn.Harmoniemesse.Kyrie.M. Janson.Bayerischen Rundfunks

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar